I fremtiden får kysthavnene en mere central rolle, når gods skal transporteres grønnere ad den blå motorvej. Korsør Havn præsenterer snart et af Danmarks første landstrømsanlæg, der kan servicere både skibe og kraner. Tiltaget er blot et af mange i havnens grønne strategi, der skal sikre kunderne miljøvenlige og effektive løsninger.
Op mod 75 procent af den danske udenrigshandel går gennem havnene. Men der er grund til at optimere det tal og tænke søfart ind i transportkæderne, fordi transporten ad den blå motorvej reducerer CO2-aftrykket markant sammenlignet med godstrafikken på vejene.
”Vi tror på, at de små kysthavne kommer til at spille en markant rolle i fremtidens grønne omstilling, hvor flere og flere varer skal ud til kunderne. Vi driver allerede den grønne omstilling og er klar til at hjælpe eksisterende og fremtidige kunder med at optimere forretningsgangene på logistikområdet og minimere CO2-aftrykket,” forklarer Jimmi Jørgensen, havnedirektør, Korsør Havn. Kysthavnen, der ligger centralt i Danmark, har direkte forbindelse til det europæiske motorvejs- og jernbanenet.
Du kan læse hele artiklen fra Søfart på billedet ovenfor.
Seneste kommentarer