Velkommen til Korsør Havn

Velkommen til Korsør Havn som er centralt er centralt placeret midt i Danmark. Korsør Havn nyder godt af den centrale infrastruktur med direkte forbindelse til det europæiske motorvejs- og jernbanenet.

Havnen er nem at finde – og nem at besejle med Storebæltsbroen placeret lige ved indsejlingen. Korsør Havn kan tilbyde alle de faciliteter, der kendetegner en effektiv erhvervshavn. Kontakt os for at høre nærmere eller bliv ringet op, når det passer dig.

Kontakt & Åbningstider

Amerikakajen 1, 1tv - 4220 Korsør
Tlf.: 58 37 00 85 / Fax: 58 35 25 98
Mail: info@korsoerhavn.dk

Administration
Korsør Havns daglige åbningstid:
Mandag til torsdag: 08.00 - 15.00
Fredag: 08.00 - 14.00

Sjællandske: Erhvervshavn vil deles op

Home/Ikke kategoriseret/Sjællandske: Erhvervshavn vil deles op

Sjællandske: Erhvervshavn vil deles op

Sjællandske: 28. august 2023

Erhvervshavn vil deles op: Byen er kommet for tæt på

Korsør: Strukturen i Korsør er ikke længere hensigtsmæssig, hvis man både vil lokke med lækker havnefront til boligejere og samtidig have tung, maritim industri.

Af Preben Petersen preben.petersen@sn.dk

Det er kun et par uger siden, at borgmester Knud Vincents i Sjællandske serverede et politisk ønske for Korsør. Han sagde blandt andet:

– I Korsør har vi et guldæg, der er uudnyttet. Vi har solen, der går ned på den rigtige side, vi har havnefront, vi har vandet. Hvordan håndterer man erhvervshavnen midt i byen. Skal der være bosætning? Hvis ikke vi tager nogle beslutninger, så gør vi arbejdsgiverne en bjørnetjeneste. Så bliver de i tvivl om hvilken vej, politikerne vil. Hvis ikke man melder ud, om man vil den ene eller den anden vej, så får man heller ikke en boliginvestor til at tænke “her er der virkelig potentiale”, lød det fra Knud Vincents.

Stigsnæs og Halsskov

Lørdag trådte direktør for Korsør Erhvervshavn Jimmi Jørgensen op på scenen på Danmarks Maritime Folkemøde og redegjorde for havnens syn på den sag

–  Jeg kan læse i Sjællandske, at borgmesteren mener, at Korsør er et guldæg, og at havnen spiller en stor rolle. Vi vil gerne være i Korsør, men vil gerne være mindre i Korsør, end vi er nu. Hvis det går som jeg gerne vil, så bor vi også to andre steder. Det ene sted er Stigsnæs. Af forskellige årsager er det ikke lykkes endnu, men vi har ikke givet op. Det andet sted er lidt mere kontroversielt. Det er Halsskov. Borgerne i det område er i forvejen ret hårdt miljøbelastede, så vil vil kunne etablere os der uden at genere ret mange mennesker. Vi har nemlig tænkt os, at bygge en bæredygtig havn, hvor på forhånd kan tænke forskellige miljøværn ind. Den mulighed har vi ikke haft i Korsør, hvor byen er rykket tættere og tættere på erhvervshavnen uden miljøet blev tænkt ordentligt ind. Nu er det svært at etablere miljøværn i Korsør, men det kan vi altså gøre i Halsskov. Der kan vi lave nogle pænere overgange mellem boliger og erhverv”, sagde Jimmi Jørgensen.

– Jeg ved ikke, om vi fuldstændig forlader Korsør havn. Det kommer an på mange ting. Man kan ikke bare købe Stigsnæs og flytte havnen derned. Det er to forskellige havne. På Stigsnæs har de 18 meter vand og to meter høje bølger, når vejret er dårligt, og det kan skibene her i Korsør ikke håndtere. Desuden har mange af vores kunder i Korsør valgt os på grund af beliggenheden, og Stigsnæs er trods alt et andet sted, så der bliver nok nærmere tale om en udvidelse af Korsør havn med to andre lokationer, sagde Jimmi Jørgensen.

– Det hele tager lang tid. Sådan er det bare. Det hele afhænder af, om vi kan lave en aftale med byen og byrådet. Vi kan ikke løse det selv, der er nogle, der skal hjælpe os. Der er også landspolitikere, der er opmærksomme på, at Danmarks havne er vigtig infrastruktur. Det er ikke så ligetil at flytte en havn. Horisonten på det her er mindst 10-20 år, lød det fra havnedirektøren.

By | 2023-09-04T13:59:14+00:00 september 4th, 2023|Categories: Ikke kategoriseret|0 Comments