Velkommen til Korsør Havn

Velkommen til Korsør Havn som er centralt er centralt placeret midt i Danmark. Korsør Havn nyder godt af den centrale infrastruktur med direkte forbindelse til det europæiske motorvejs- og jernbanenet.

Havnen er nem at finde – og nem at besejle med Storebæltsbroen placeret lige ved indsejlingen. Korsør Havn kan tilbyde alle de faciliteter, der kendetegner en effektiv erhvervshavn. Kontakt os for at høre nærmere eller bliv ringet op, når det passer dig.

Kontakt & Åbningstider

Amerikakajen 1, 1tv - 4220 Korsør
Tlf.: 58 37 00 85 / Fax: 58 35 25 98
Mail: info@korsoerhavn.dk

Administration
Korsør Havns daglige åbningstid:
Mandag til torsdag: 08.00 - 15.00
Fredag: 08.00 - 14.00

Landstrømsanlæg gør Korsør Havn grønnere

Home/Ikke kategoriseret/Landstrømsanlæg gør Korsør Havn grønnere

Landstrømsanlæg gør Korsør Havn grønnere

Med etableringen af et landstrømsanlæg i Amerikakajen tager Korsør Havn et vigtigt skridt mod en grønnere havnedrift. Anlægget, der etableres med støtte fra EU, vil årligt reducere udledning af CO2 med 470 tons.  

Når skibe i fremtiden  anløber Korsør Havn for at aflevere eller modtage deres last, behøver en stor del af dem ikke som i dag af bruge brændstof for at skaffe den nødvendige strøm til skibet, mens det ligger til kaj. Fremover bliver det nemlig muligt at tilslutte sig et såkaldt landstrømsanlæg, som havnen netop har investeret i.   

Anlægget kan meget forenklet sammenlignes med den mulighed lystsejlere har for at hente strøm fra en stikkontakt, når de er i havn. Blot i en noget anden målestok.  

Grønt aftryk på regionens transport
For direktør på Korsør Havn, Jimmi Jørgensen,  er investeringen et stort plus for både havnen, området og Korsør. 

”Som områdets erhvervshavn er vi en del af den vigtige opgave det er, at regionens virksomheder effektivt kan få transporteret råvarer og andet gods til og fra virksomhederne. Med landstrømsanlægget kan vi fremover gøre havnens del af den forsyningskæde grønnere.”  

Ifølge Korsør Havns beregninger gør anlægget det muligt at levere strøm til 80 procent af de skibe, som anløber Amerikakajen. Det er ikke muligt med fuld dækning af den simple grund, at nogle skibe er for gamle til at modtage landstrøm. Landstrømsanlægget har på samme tid kapacitet til to skibe og to elektriske kraner. Det er derfor planen på sigt også at skifte havnens to dieseldrevne kraner ud med en kran, der kører på el.  

Investering i både klima og forretning 
Landstrømsanlægget vurderes at komme til at reducere havnens samlede udledning af C02 ved skibsanløb med 60 – 70 procent, og Amerikakajen er valgt, da det er der, de største skibe anløber og hvor kranerne bruges mest.   

Det stigende fokus på klima gør også, at en grøn profil er et konkurrenceparameter. Investeringen i landstrømsanlægget er derfor en investering i fremtiden både klima- og konkurrencemæssigt, mener Jimmi Jørgensen:  

”Transport til søs udgør en stor del af den samlede globale transport. Derfor er der et væsentligt klimamæssigt potentiale i at gøre den maritime del af transport og logistik grønnere. Med landstrømsanlægget kan Korsør bidrage til en årlig reduktion af C02 på 470 tons. Investeringen styrker samtidig havnens konkurrenceevne, da klimaaftrykket i stigende grad er et konkurrenceparameter for virksomheder.”  

Mobilt anlæg
Landstrømsanlægget koster samlet 7 mio. kroner, hvoraf 1.5 mio. kr. er tilskud i form af EU-midler. Etableringen begynder omkring efterårsferien, og anlægget forventes i drift i slutningen af 2021.  

Landstrømmen kommer konkret til at bestå af fem udtag monteret i Amerikakajen og to mobile containere væk fra kajen, der rummer selve strømanlægget. Erfaringerne fra Amerikakajen skal bruges til at vurdere, om der skal etableres landstrøm i øvrige kajafsnit på Korsør Havn.  Erfaringer som Jimmi Jørgensen ser frem til:  

”Netop det mobile og det faktum, at vi ikke låser en stor investering til en bestemt del af havnen, er et af de elementer vi har lagt vægt på i projektet , da det er afgørende, at Korsør Havn møder fremtiden med optimale muligheder for udvikling og omstilling – både som forretning og i forhold til grøn havnedrift.  

2021-06-08T13:52:54+00:00