Havnepartnerskabet opfordrer med sine anbefalinger regeringen til at prioritere nye energiformer. Dette er uden tvivl afgørende, men i debatten og politisk må vi ikke overse de små havnes unikke potentiale som katalysatorer for grøn omstilling, skriver Jimmi Jørgensen.
Havnepartnerskabets seneste anbefalinger understreger ikke overraskende havnenes rolle i den grønne omstilling, og de opfordrer regeringen til at prioritere dansk havneinfrastruktur for at kunne håndtere nye energiformer som havvind og Power-to-X.
Dette er uden tvivl afgørende, men i debatten og politisk må vi ikke overse de små havnes unikke potentiale som katalysatorer for grøn omstilling.
Små havne spiller blandt andet en central rolle, når det gælder optimering af den såkaldte last mile transport, da skibstransport er en af de mest miljøvenlige måder at transportere varer på.
Ved at minimere landtransport med tog og lastbiler, kan vi reducere den samlede CO2-udledning betydeligt, og små erhvervshavne fungerer som et nationalt netværk af effektive knudepunkter, hvor varer distribueres til lokalområderne.
Fokus på muligheder
Korsør Havn er enig med Kristian Thulesen Dahl fra Aalborg Havn, når han i Altingets debatserie om havnepartnerskabets anbefalinger skriver, at vi i forhold til anbefalinger ikke kun skal fokusere på barriererne for vækst, men også huske at udnytte de muligheder, vi allerede har.
Korsør Havn er for eksempel placeret i et unikt kryds mellem motorvej, jernbane og sejlrenden i Storebælt, og derfor er vi allerede godt i gang med at bidrage til den grønne omstilling ud fra last mile-logikken.
Derudover har vi de seneste år etableret landstrømsanlæg, der muliggør, at skibe kan slukke deres dieselgeneratorer, når de ligger til kaj.
Vi er en del af EU-projektet REDII Ports, som gennem batterilagring optimerer energiforbruget, og vi har investeret i solcelleanlæg samt eldrevne køretøjer og kraner.
Om Altingets temadebatter
Altingets temadebatter sætter spot på et aktuelt nicheemne.
Alle indlæg er udelukkende alene udtryk for skribenternes egen holdning.
Har du lyst til at bidrage til debatten? Så er du velkommen til at skrive til Ella Hjalmsrud Jørgensen.
Initiativer der viser, at små havne i høj grad kan være med til at fremme den grønne omstilling lokalt og med de rette investeringer kan spille en endnu større rolle i Danmarks grønne fremtid.
Lokal grøn omstilling
I Korsør Havn er næste skridt at få dokumenteret vores grønne aktiviteter, hvorfor vi nu i gang med at få en ISO 14001-certificering og fra foråret 2025 vores første frivillige ESG-rapport.
Begge dele for at blive klar til den næste større opgave, som er at få alle havnens aktører med.
Hele økosystemet.
Det er vigtigt, da en stor del af aktiviteterne på en erhvervshavn er lastning og losning af skibe, og det er private virksomheder, der gør det.
Med certificeringen og ESG-rapporten klædes vi på til at indgå i vores kunders og samarbejdspartneres voksende behov for dokumentation af værdikæder og grønne bundlinjer.
For Korsør Havn ligger en stor del af mulighederne netop i at bruge vores styrkeposition som en mindre havn til at fremme grønne løsninger lokalt.
Og ved at gå forrest gør vi os også nogle erfaringer, så vi kan stille os til rådighed med hjælp og rådgivning på området.
Set i det nationale perspektiv udgør aktiviteterne i Korsør Havn måske ikke så meget, men ud fra en ‘mange bække små’-betragtning gør små erhvervshavne en forskel.
Mange kan og gør allerede meget lokalt.
Ja tak til hurtig sagsbehandling
Tine Kirk fra Danske Havne har – ligeledes i Altinget – med rette påpeget, at de langsomme sagsbehandlingstider er en hæmsko for havnenes udvikling.
Dette gælder i særdeleshed for de små havne, hvor hurtige beslutninger kan være afgørende for succes, og langsomme beslutninger selvsagt kan have den modsatte effekt.
Seneste kommentarer